Susah Nak Tidur? Cuba 4 Trick Ini Yang Akan Buat Anda Terlena Dalam Beberapa Minit Saja!

Open list
4 submissions already



  • Sekejap pusing kiri, sekejap pusing kanan. Bilalah mata ni nak terpejam lena? Kalau anda selalu mengalami keadaan seperti ini, apa kata cuba ‘tricks’ yang boleh menjadikan anda mengantuk dan terlena dalam masa beberapa minit sahaja!

    #1 Jangan Terlampau Mencuba

    Pernah tak rasa macam kadang-kadang kita terlampau mencuba nak bagi mata terpejam? Buatlah macam mana pun, tak boleh juga tidur. Rupanya, cara anda ini adalah salah. Lagi anda mencuba untuk tidur, lagilah anda akan susah untuk terlena. Ingatkan diri anda bahawa tidur ini sama seperti lapar dan ia adalah proses secara semulajadi badan kita. Oleh itu, latih diri supaya terbiasa dengan jadual tidur yang tetap dan kerap bersenam.

    by

    1 point
    Upvote Downvote

    Total votes: 1

    Upvotes: 1

    Upvotes percentage: 100.000000%

    Downvotes: 0

    Downvotes percentage: 0.000000%

    #2 Tutup Lampu

    Selagi lampu tak dipadamkan, selagi itulah kita tak tidur. Menurut kajian, tidur dalam keadaan gelap adalah lebih berkualiti dari tidur dalam keadaan terang. Ada juga situasi dimana kita sudah tak perlukan lagi jam penggera kerana tubuh badan kita sudah terbiasa dengan waktu tidur. Kalau bilik kita ada tingkap dimana cahaya mudah masuk, secara automatik kita akan terjaga dari tidur. Oleh itu, sesiapa yang takut tidur dalam bilik gelap tu, jangan pula buka lampu terang-terang okay.

    by

    1 point
    Upvote Downvote

    Total votes: 1

    Upvotes: 1

    Upvotes percentage: 100.000000%

    Downvotes: 0

    Downvotes percentage: 0.000000%

    #3 Berangan

    Haa, ini mungkin ramai yang suka buat. Tapi janganlah pula berangan sampai tak tidur ke pagi. Konteks berangan di sini adalah kita memenangkan minda. Mungkin ada yang berangan nak pergi melancong ke atau nak pergi membeli-belah sebelum tidur pun boleh juga. Ini akan membantu anda untuk menenangkan minda dan badan dan secara tidak sedar, anda dah terjaga pada waktu pagi. Kalau tak, susah sangat nak tidur kan?

    by

    1 point
    Upvote Downvote

    Total votes: 1

    Upvotes: 1

    Upvotes percentage: 100.000000%

    Downvotes: 0

    Downvotes percentage: 0.000000%

    #4 Baca Buku

    Selain berangan, cara lain untuk memudahkan kita cepat mengantuk dan tidur adalah dengan membaca buku. Janganlah pula anda membaca bahan bacaan yang berat. Sebaliknya, baca bahan bacaan yang ringan seperti buku motivasi, majalah atau novel. Sekurang-kurangnya sebelum tidur tu dapat juga menimba ilmu walaupun sedikit kan? Ini akan membantu minda anda kembali relaks dan kita pun cepat mengantuk kalau terlalu lama membaca.

    by

    1 point
    Upvote Downvote

    Total votes: 1

    Upvotes: 1

    Upvotes percentage: 100.000000%

    Downvotes: 0

    Downvotes percentage: 0.000000%

    Add your submission

    Image Text Embed

    This field is required

    Drop Image Here

    or

    You don't have javascript enabled. Media upload is not possible.

    Get image from URL

    Maximum upload file size: 2 MB.

    Processing...

    This field is required

    e.g.: https://www.youtube.com/watch?v=WwoKkq685Hk

    Supported Services:

    Processing...

    This post was created with our nice and easy submission form. Create your post!

    What do you think?

    17 points
    Upvote Downvote

    Total votes: 0

    Upvotes: 0

    Upvotes percentage: 0.000000%

    Downvotes: 0

    Downvotes percentage: 0.000000%

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *