Cara Makan Mengikut Sunnah Nabi Dan Rahsianya

makan sunnah nabi



  • Makan adalah perkara yang kita lakukan lebih daripada sekali dalam kehidupan seharian. Ia juga dikira sebagai ibadah jika kita niatkan untuk perkara-perkara yang baik. Salah satunya kita niatkan untuk mengikut jejak langkah Rasulullah sollahu’alaihi wassalam.

    Jadi untuk artikel kali ini Wanitakini.com ingin berkongsi dengan para pembaca amalan sunnah yang banyak manfaatnya kalau diamalkan dalam kehidupan harian kita.

    1. Makan secukupnya dan tidak berlebihan.

    Rasulullah selalu menganjurkan umatnya untuk makan secukupnya dan menghindari perilaku boros. Tidak hanya itu Rasul juga menyebutkan bahawa perut atau lambung terbahagi menjadi tiga bahagian, sepertiga untuk udara, sepertiga untuk makanan dan sepertiga untuk minuman sebagaimana yang disebutkan dalam hadith berikut (baca juga makanan halal dan makanan haram menurut islam) Hendaklah kamu makan, minum,berpakaian, dan bersedekah dengan tidak berlebihan dan sombong (HR Ahmad dan Abu Daud)

    Sesungguhnya termasuk pemborosan bila kamu makan apa saja yang kamu bernafsu memakannya (HR Ibnu Maajah) Adapun sebenarnya kekenyangan dapat mengeraskan hai. memberatkan tubuh, mengurangi kecerdasan, menyebabkan ngantuk dan tidur lebih banyak serta melemahkan seseorang untuk beribadah.

    2. Membaca Basmalah

    Memulai segala sesuatu dengan basmalah sangat dianjurkan bagi umat islam karena dengan membaca basmalah seseorang dapat menghindari gangguan syaitan yang dapat melemahkan iman dan ibadah seseorang. Adapun jika lupa membaca basmalah sebelum makan maka bacalah kalimat “Bismillahi Awwa-lahu wa Akhirahu” seperti yang disebutkan dalam hadith.

    Jika lupa membaca Bismillah, bacalah “Bismillahi Awwa-lahu wa Akhirahu”  (Dengan nama Allah dari mula hingga akhir) (HR Abu Dawud dan Attirmidzi)

    3. Tidak mencela makanan

    Seperti apapun makanan yang didapat dan diperoleh apabila kita tidak menyukainya sebaiknya jangan mencela makanan. Sebagaimana yang disebutkan dalam hadits Rasulullah SAW

    Rasulullah SAW tidak pernah mencela makanan; Jika ia suka dimakannya, jika tidak suka ditinggalkannya  (HR Al Bukhari dan Muslim)

    4. Dianjurkan untuk makan bersama

    Rasulullah jarang makan sendirian, beliau SAW selalu mengajak orang lain untuk makan bersamanya oleh kerana itu seorang muslim hendaknya mengajak orang lain untuk makan bersama misalnya keluarganya. Makanan yang baik dalam islam adalah makanan yang banyak orang memakannya sebagaimana yang disebutkan dalam hadits berikut (baca keutamaan bersedekah)

    Rasulullah SAW tidak pernah makan sendirian (HR Anas RA)

    Makanan dua orang cukup untuk tiga orang, makanan untuk tiga orang cukup untuk empat orang (HR Al Bukhari dan Muslim)

    Itulah bukan susah sebenarnya nak dapat pahala, dari setiap amalan harian korang pun sebenarnya boleh kumpul pahala mudah macam tips makan sunnah nabi yang team Wanitakini.com kongsikan ini.

    Bila tengok gambar dekat thumbnail artikel ni mesti ada yang terliurkan haha, kalau korang belum baca tips buat breakfirst segera jom baca artikel Breakfirst Ringkas Dan Mudah.

    This post was created with our nice and easy submission form. Create your post!

    What do you think?

    17 points
    Upvote Downvote

    Total votes: 0

    Upvotes: 0

    Upvotes percentage: 0.000000%

    Downvotes: 0

    Downvotes percentage: 0.000000%

    2 Pings & Trackbacks

    1. Pingback:

    2. Pingback:

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *