Air Nabeez Adalah Air Kesukaan Rasulullah Yang Membawa Banyak Manfaat Kesihatan Buat Kita




  • Pernah dengar tentang air nabeez? Air nabeez merupakan air rendaman kurma yang merupakan salah satu minuman kesukaan Rasulullah. Cara membuatnya cukup mudah, rendam buah kurma (yang telah dibuang bijinya) secukupnya dalam air. Kemudian bekas berisi kurma dan air itu ditutup selama 8-12 jam. Nanti, airnya  boleh terus diminum dengan buah kurma yang sudah lembut.

    Air nabeez ini sesuai diminum waktu sahur atau malam hari ketika berbuka puasa. Minuman ini pada dasarnya memiliki prinsip yang sama dengan infused water, bukan menggunakan buah-buahan tapi pakai kurma yang berkualiti baik. Meminumnya secara rutin, kita akan mendapat banyak manfaat istimewanya.

     

    Membantu Proses Detoksifikasi Tubuh

    Dipetik dari deerham.com, air nabeez ini merupakan minuman beralkali. Ertinya, minuman ini boleh bantu menyeimbangkan kandungan asam dalam tubuh. Sangat baik untuk membantu proses detoksifikasi tubuh dengan membuat racun-racun dari dalam tubuh dan menjaga sistem pencernaan tubuh.

    Menstabilkan Tekanan Darah

    Air nabeez ini juga kaya kandungan kalium. Sehingga  membantu menstabilkan tekanan darah dan menjaga jantung. Kalium ini sangat dibutuhkan oleh tubuh. Kalau tubuh kekurangan kalium, maka tubuh akan cepat keletihan. Air nabeez ini memang baik diminum waktu sahur atau berbuka puasa.

    Menghilangkan Kolesterol Jahat dalam Tubuh

    Kandungan seratnya yang tinggi membuat air nabeez  mengatasi sembelit. Air nabeez juga diyakini boleh membantu menghilangkan kolesterol jahat dalam tubuh serta meningkatkan ketajaman fikiran.

    Bagus Diminum oleh Ibu Hamil

    Dipetik dari direktoriherbal.com, air nabeez juga baik diminum oleh para ibu hamil. Kurma memiliki kandungan yang dipercayai membantu memperkuat otot-otot rahim. Nutrisi dalam kurma pun baik untuk memperkaya kualiti ASI. Para ibu menyusui juga dianjurkan untuk minum air nabeez selama bulan puasa.

    Meningkatkan Daya Tahan Tubuh

    Air nabeez juga mengandungi zat besi. Tahu kan apa manfaat zat besi dalam tubuh? Ya, zat besi punya fungsi untuk membantu kestabilan metabolisma protein, menjaga produksi haemoglobin dan sel darah merah, dan meningkatkan daya tahan tubuh. Sehingga meminumnya secara rutin akan membuat kita terhindar dari berbagai serangan penyakit berbahaya.

    Nah, itu tadi sejumlah manfaat istimewa dari air nabeez. Pastikan kurma yang dipakai masih dalam keadaan segar untuk mendapatkan manfaat yang terbaik. Jika mahu cuba membuatnya sendiri, boleh cuba resepinya di sini.

     

    Sumber dari vemale.com

     

    Sunnah yang mudah diamalkan oleh kita semua dan dalam masa yang sama kitra dapat meraih manfaat daripada sunnah Baginda sollahu’alaihiwasallam. Semoga dengan mengamalkan sunnah, semakin bertambah cinta kita pada Rasulullah.

    This post was created with our nice and easy submission form. Create your post!

    What do you think?

    16 points
    Upvote Downvote

    Total votes: 1

    Upvotes: 1

    Upvotes percentage: 100.000000%

    Downvotes: 0

    Downvotes percentage: 0.000000%

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *